تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آیا لپتاپ من قدیمی شده و باید نو بخرم

image آیا لپتاپ من قدیمی شده و باید نو بخرم

لپ تاپ بسیار داغ می شود

با گذشت زمان، به روزرسانی های نرم افزاری باعث می شوند فشار بیشتری روی لپ تاپ شما وارد شود. نسخه های جدیدتر نرم افزار اغلب به قدرت پردازش و حافظه ی بیشتری نیاز دارند که این امر می تواند سخت افزار قدیمی تر را تحت فشار قرار دهد. این فشار می تواند به گرم شدن بیش از حد دستگاه منجر شود، به خصوص اگر سیستم خنک کننده ی لپ تاپ برای خنک کردن مداوم سیستم تحت فشار زیاد طراحی نشده باشد.

گرم شدن بیش از حد همچنین می تواند ناشی از تجمع گرد و غبار باشد که جریان هوا را مسدود کرده و مانند عایق عمل می کند. تمیز کردن منظم درگاه های تهویه و انجام اقدامات توصیه شده ی دیگر می تواند این مشکل را کاهش دهد. با این حال، اگر گرم شدن بیش از حد، به ویژه هنگام اجرای نرم افزارهای خاص، همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است نشان دهنده ی این باشد که سخت افزار قادر به پاسخگویی به نیازهای نرم افزار نیست.

ارتقاء اجزایی مانند رم و حافظه ی ذخیره سازی می تواند یک راه حل موقتی باشد، اما اگر سیستم قدیمی شده و برای پاسخگویی به نیازهای امروزی با مشکل مواجه است، تعویض آن در بلندمدت عملی تر خواهد بود.

تکفارس آی آر

لپ تاپ شما دیگر نیازهایتان را برآورده نمی کند

اگر لپ تاپ شما دیگر به درستی نیازهای شما را برآورده نمی کند، نشانه ی روشنی است که زمان آن رسیده تا به دنبال خرید یک لپ تاپ جدید باشید. این موضوع می تواند زمانی مشهود باشد که کارهایی که قبلاً به راحتی انجام می شدند، حالا با داغ شدن بیش از حد دستگاه و کندی عملکرد همراه می شوند. همچنین اگر اندازه ی لپ تاپ با تغییر شرایط کاری شما (مثلاً از دورکاری به محل کار) به مشکلی تبدیل شده است، شاید زمان ارتقاء دستگاه فرا رسیده باشد. به همین ترتیب، هر عامل دیگری که توانایی لپ تاپ شما در انجام وظایف مورد نظرتان را محدود کند، نشان دهنده ی نیاز به یک دستگاه جدید است که بهتر با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

لپ تاپ از آپدیت های نرم افزاری پشتیبانی نمی کند

اکثر لپ تاپ ها برای چند سال از به روزرسانی های نرم افزاری جدید پشتیبانی می کنند تا زمانی که نیازمندی های سیستمی برای این به روزرسانی ها از سخت افزار دستگاه فراتر رود. برای مثال، برای نصب ویندوز ۱۱، لپ تاپ شما باید قابلیت Secure Boot داشته باشد و به TPM مجهز باشد. حتی با وجود روش های جایگزین برای نصب ویندوز ۱۱ روی یک رایانه ی شخصی که پشتیبانی نمی شود، احتمالاً هنگام اجرای ویندوز ۱۱ روی چنین سیستمی با باگ ها و مشکلات مختلفی روبرو خواهید شد.

به طور مشابه، مک هایی که از سال ۲۰۱۶ و قبل از آن ساخته شده اند، نمی توانند آخرین نسخه ی سیستم عامل مک (macOS 14 Sonoma) را اجرا کنند. برای اجرای این نسخه، به یک مک بوک ایر، مک بوک پرو یا مک مینی از سال ۲۰۱۸ یا جدیدتر نیاز دارید. اگر لپ تاپ شما دیگر از به روزرسانی های جدید نرم افزاری پشتیبانی نمی کند و نمی خواهید از جدیدترین ویژگی هایی که ارائه می دهند جا بمانید، بهتر است به فکر خرید یک لپ تاپ جدید باشید.

www.takfars.ir

با اختلالات گرافیکی و صدای بلند فن مواجه می شوید

ناهنجاری های بصری مانند سوسو زدن، رنگ های عجیب، اعوجاج، سر و صدای عجیب و غریب پردازنده گرافیکی، خرابی های مکرر و سایر علائم هشداردهنده نشان می دهند که پردازنده گرافیکی برای پردازش گرافیک با مشکلات مختلفی روبرو است. این مسائل با افزایش سن پردازنده گرافیکی یا بروز مشکل سخت افزاری قابل توجه تر می شوند.

هنگامی که این علائم را مشاهده کردید، ابتدا باید مطمئن شوید که دریچه های خروجی فن تمیز هستند، فن های پردازنده گرافیکی به درستی کار می کنند و سایر مشکلات احتمالی مربوط به پردازنده گرافیکی را رد کنید. اگر هیچ دلیل واضحی پیدا نشد، سازگاری پردازنده گرافیکی با سایر اجزای سیستم، مانند مادربرد، رم و سایر قطعات را بررسی کنید. گاهی اوقات، به روزرسانی درایورها می تواند مشکلات جدیدی ایجاد کند. اگر سایر اجزا مانع عملکرد پردازنده گرافیکی می شوند و رفع مشکلات گرافیکی نیاز به تعویض چندین قطعه داشته باشد، معمولاً سرمایه گذاری روی دستگاه جدید عملی تر است و باید به سمت خرید لپ تاپ جدید بروید.

از سوی دیگر، اگر لپ تاپ شما پردازنده ی گرافیکی مجزا ندارد، اما نیاز به اجرای نرم افزارهای گرافیکی سنگینی دارید که به قدرت اضافی نیاز دارند، تنها گزینه شما ممکن است خرید لپ تاپ مجهز به یک پردازنده ی گرافیکی قدرتمند باشد.

سرعت پایین بوت شدن و خاموش شدن سیستم

اگر راه اندازی یا خاموش شدن کامپیوتر شما زمان زیادی طول می کشد، چند راهکار برای افزایش سرعت آن وجود دارد. در صورتی که این روش ها کارساز نبودند، ممکن است نیاز به تعویض حافظه ی ذخیره سازی داشته باشید. با این حال، اگر پردازنده ی شما قدیمی یا کم توان باشد و نتواند به سرعت از پس کارهای راه اندازی برآید، صرفاً تعویض حافظه مشکل را حل نخواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر مادربرد لپ تاپ شما تنها از استانداردهای رابط قدیمی مانند SATA II یا SATA III پشتیبانی می کند، ارتقاء به یک SSD سریع تر تأثیر چشمگیری بر زمان راه اندازی نخواهد داشت. رم نیز می تواند مشکل ساز باشد. اگر رم شما بسیار کند است یا ظرفیت کافی ندارد، می تواند به طور قابل توجهی زمان راه اندازی را افزایش دهد.

اگر به نظر می رسد سایر قطعات سیستم عامل گلوگاه (Bottleneck) ایجاد می کنند و پیش بینی می کنید حتی پس از ارتقای حافظه ذخیره سازی، سرعت راه اندازی همچنان پایین باشد، شاید بهتر باشد روی خرید لپ تاپ جدید سرمایه گذاری کنید.

تعمیرات یا تعویض پرهزینه

برخی از قطعات سخت افزاری کامپیوتر مانند باتری لپ تاپ را می توان با هزینه ای نسبتاً کم تعویض یا تعمیر کرد. در مقابل، قطعاتی مانند مادربرد یا صفحه نمایش ممکن است به سرمایه گذاری بیشتری نیاز داشته باشند. اگر مایعی روی لپ تاپ شما ریخته شده، صفحه نمایش آن ترک خورده است یا با هر گونه مشکل سخت افزاری پرهزینه ی دیگری مواجه شده اید، باید به دقت بررسی کنید که آیا تعمیر لپ تاپ فعلی شما نسبت به خرید یک لپ تاپ جدید ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر. اگر هزینه های تعمیر زیاد است و لپ تاپ شما علائم فرسودگی را نشان می دهد، بهتر است روی خرید لپ تاپ جدید سرمایه گذاری کنید.

تک فارس

عدم امکان ارتقاء به دلیل بروز گلوگاه

گلوگاه زمانی ایجاد می شود که یک جزء سیستم، جزء دیگری را از عملکرد با حداکثر ظرفیت محدود کند. برای مثال، یک پردازنده ی ضعیف یا رم ناکافی می تواند عملکرد یک کارت گرافیک قدرتمند را محدود کند. بنابراین، با وجود سرمایه گذاری روی یک کارت گرافیک با عملکرد بالا، ممکن است به دلیل این محدودیت ها، عملکردی پایین تر از حد انتظار را تجربه کنید.

به همین ترتیب، ارتقاء برخی قطعات در یک لپ تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی غیرممکن یا گران تر و دشوارتر است. اگر هنگام ارتقای یک جزء خاص، گلوگاه های احتمالی را پیش بینی می کنید یا با محدودیت های سخت افزاری روبرو می شوید، به جای آن روی خرید یک لپ تاپ جدید با مشخصات مورد نظر سرمایه گذاری کنید.

آینده نگری در خرید لپ تاپ

بودجه ی کافی برای خرید یک لپ تاپ جدید، شاید مهم ترین عامل نباشد؛ اما زمانی که توان مالی اش را دارید، ارتقا و آینده نگری برای نیازهایتان، یک انتخاب هوشمندانه است. اگر در حال شروع یک مسیر شغلی جدید هستید و ممکن است به دستگاهی با مشخصات خاصی نیاز داشته باشید، در این صورت، سرمایه گذاری روی یک لپ تاپ جدید برای دوره ی پیش رو، ارزش بالایی دارد. در نتیجه در این شرایط، قبل از خرید حتما به طور گسترده تحقیق کنید تا لپ تاپ موردنظر بتواند تمام نیازهای شما را برای سال های آینده برآورده کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر